OBSZAR EDUKACYJNY: edukacja przyrodnicza
CELE OGÓLNE: - rozbudzanie aktywności poznawczej dzieci; - umożliwienie zrozumienia związków przyczynowo- skutkowych; - tworzenie warunków do rozwijania wyobraźni
CELE OPERACYJNE: Dziecko: - potrafi w skupieniu wysłuchać wiersz, rozumie jego treść; - rozumie przyczynę powstawania cienia; - wiąże obecność cienia ze źródłem światła; - wie, że długość, intensywność i nasycenie cienia zależy od natężenia i położenia źródła światła; - potrafi wytworzyć za pomocą lampy cień na ścianie; - rozpoznaje cienie i kojarzy je z odpowiednimi przedmiotami; - rozumie pytania i potrafi na nie odpowiedzieć.
POMOCE DYDAKTYCZNE: Piłka, wazonik, klucz, mis , lalka, postacie zwierząt z tektury (słoń, żyrafa, pies , kot, żółw, ślimak), obrazki przedmiotów i ich cieni ( kubek, kwiaty, dzbanek), kartki dla każdego dziecka (z narysowanymi pajacykami w różnych pozach i ich cienie).
PRZEBIEG: 1. Nauczycielka recytuje wiersz „Cień” L. J. Kerna i ilustruje je ruchem (światło lampy rzuca cień na ścianę). Ten mój cień, śmieszny cień, Chodzi za mną cały dzień. Robi wszystko to co ja; Ja gram w piłkę , on też gra. Ja n schody, on na schody, Ja jem lody, on je lody, Ja przez płot, on przez płot. Gotów jest do różnych psot. 2. Omówienie wiersza- dzieci mówią co robił cień i próbują naśladować jego ruchy.
3. Rozmowa o przyczynie powstawania cienia, dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki:- co się stania z cieniem, gdy zgasi się lampę, - w jaki sposób można wydłużyć cień?, - dlaczego cień raz jest przed tobą , raz za tobą?; - kiedy cień kiedy cień jest wyraźniejszy (bardziej nasycony) ? Dzieci poprzez doświadczenia i własne działanie znajdują odpowiedź na postawione pytania. Obserwują cienie rzucane na ścianę przez różne przedmioty, w tym zabawki.
4. Zabawa ruchowa „Cień”- wybrane dziecko wymyślą różnorodne pozy i ruchy, pozostałe dzieci naśladują go.
5. Zagadki- czyj to cień? Dzieci odgadują (po cieniu) i wyszukują postać zwierzęcia wyciętego z tektury, określają jego charakterystyczna cechę. 6. Przejście do stolików- dzieci łączą postacie pajacyków ( w różnych pozach) z ich cieniami.
opracowała: mgr Dorota Mejer |